Πέμπτη 24 Οκτωβρίου 2013

ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΓΙΑ ΤΙΣ ΠΡΟΣΛΗΨΕΙΣ ΕΕΠ ΚΑΙ ΕΒΠ ΣΤΗΝ ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ

            Πραγματοποιήθηκε σήμερα Πέμπτη 24 Οκτώβρη στο Υ.ΠΑΙ.Θ. συνάντηση μελών του προεδρείου της ΠΟΣΕΕΠΕΑ με τον Διευθυντή ΕΑΕ κ. Λολίτσα. Η  συνάντηση διεξήχθη σε κλίμα συνεργασίας και ανταλλαγής πληροφοριών και απόψεων. Βέβαια τα συμπεράσματα μας όσον αφορά την πρόοδο της διαδικασίας στελέχωσης των ΣΜΕΑΕ , των ΚΕΔΔΥ και των ΕΔΕΑΥ , δυστυχώς δεν μπορούν να περιγραφούν ως θετικά.
            Συγκεκριμμένα φαίνεται ότι θα καθυστερήσει κι άλλο η διαδικασία πρόσληψης των 150 μελών ΕΕΠ για τα ΚΕΔΔΥ (εκτίμηση του Δ/ντή ΕΑΕ είναι ότι δεν θα ξεπεράσουμε την 15η Νοέμβρη), ενώ όσον αφορά την πρόσληψη 450 μελών ΕΕΠ για την στελέχωση των ΕΔΕΑΥ αυτή  προβλέπεται να ξεκινήσει μετά τις 15 Νοέμβρη (όταν θα ολοκληρώνονται οι  διαδικασίες δημιουργίας των ΣΔΕΥ και ΕΔΕΑΥ που είναι σε εξέλιξη), ανεξάρτητα από την έκδοση του σχετικού ΦΕΚ. Οι τοποθετήσεις θα γίνουν από τα ΠΥΣΕΕΠ με βάση τους πίνακες αναπληρωτών.
            Για τις ΕΔΕΑΥ παράλληλα προετοιμάζεται το κανονιστικό πλαίσιο λειτουργίας για το οποίο η ΠΟΣΕΕΠΕΑ έχει ήδη καταθέσει τις προτάσεις της. Εκφράσαμε την έκπληξη και δυσαρέσκεια μας για την μη συμπερίληψη μελών ΕΕΠ στην σχετική επιτροπή, ζητήσαμε δε και έγινε δεκτό να συμμετέχουμε στην διαδικασία έκδοσης του τελικού πλαισίου, με την κατάθεση εκ νέου προτάσεων όταν διατυπωθεί ένα προσχέδιο.
            Σχετικά με την λειτουργία των ΕΔΕΑΥ εκφράσαμε εκ νέου τους φόβους μας για αρνητική επίδραση στην λειτουργία των ΣΜΕΑΕ, που πρόκειται να λειτουργήσουν ως κέντρα εκπαιδευτικής υποστήριξης των σχολικών δικτύων, εφ όσον αυτά δεν ενισχυθούν με το απαραίτητο και εξειδικευμένο προσωπικό, όλων των αναγκαίων ειδικοτήτων.
            Όσον αφορά την προγραμματιζόμενη πρόσληψη προσωπικού μέσω του ΟΑΕΔ (πρόγραμμα κοινωφελούς εργασίας) για την κάλυψη αναγκών σε ΕΕΠ και ΕΒΠ στις ΣΜΕΑΕ και ΕΕΠ στα ΚΕΔΔΥ, κατατέθηκαν εκ νέου οι έγκαιρα εκφρασμένες απόψεις της ΠΟΣΕΕΠΕΑ ότι τα προγράμματα αυτά δεν είναι κατάλληλα για την στελέχωση ευαίσθητων δομών διάγνωσης και αντιμετώπισης των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών μαθητών.

            Τέλος ο κ. Λολίτσας εξέφρασε την υποστήριξη του στην συμμετοχή μελών ΕΕΠ στις διαδικασίες για εκλογή υποδιευθυντών σε ΣΜΕΑΕ σε όλη τη χώρα και δήλωσε ότι κατά την άποψη του δεν υπάρχει λόγος να μη προχωρήσουν οι σχετικές διαδικασίες στα ειδικά σχολεία και τα υπηρεσιακά συμβούλια. 

Τετάρτη 23 Οκτωβρίου 2013

ΣΕΑΠΙΝ-ΚΑΝΕ ΚΑΙ ΣΥ ΜΙΑ ΔΙΑΓΝΩΣΗ, ΜΠΟΡΕΙΣ

ΣΕΑΠΙΝ-ΚΑΝΕ ΚΑΙ ΣΥ ΜΙΑ ΔΙΑΓΝΩΣΗ, ΜΠΟΡΕΙΣ
Ανακοινοποιούμε ανάρτηση του ΣΕΑΠΙΝ σχετικά με το θέατρο του παραλόγου που εξελίσσεται φέτος στα ΚΕΔΔΥ όλης της χώρας.

Κάνε κι εσύ μια διάγνωση, μπορείς!
Το υπερδεκαετές πλέον ιστορικό των ΚΕΔΔΥ (πρώην ΚΔΑΥ) αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα για την διαχρονική προχειρότητα με την οποία αναπτύσσει υπηρεσίες (τουτέστιν ανοίγει, αφήνει στη μοίρα τους, και τελικά κλείνει) το ελληνικό δημόσιο. Το 2001 που άνοιξαν τα πρώτα ΚΔΑΥ βασισμένα στο νόμο 2817/2000, η ένταξη κοινωνικών επιστημόνων και ειδικών θεραπευτών (ψυχολόγων, κοινωνικών λειτουργών, λογοθεραπευτών, εργοθεραπευτών, φυσικοθεραπευτών) στην εκπαίδευση αποτελούσε καινοτομία. Καινοτομία η οποία δεν καθιερώθηκε αναίμακτα, καθώς σε πρώτο στάδιο η εκπαιδευτική κοινότητα, εγκαταλελειμμένη στην αιώνια μοναξιά του σχοινοβάτη, αντιμετώπισε με επιφύλαξη και δυσπιστία όλες αυτές τις ειδικότητες που στερεοτυπικά νοούνταν μάλλον ως παραϊατρικές και μη έχουσες ουσιώδη σχέση με την εκπαίδευση. Σταδιακά όμως, με συνεπή και επίπονη καθημερινή συνεργασία, οι εκπαιδευτικοί κατανόησαν την πολύτιμη βοήθεια που μπορούν να λάβουν από το Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό και τα ΚΕΔΔΥ πλέον (μετονομασία αγνώστου σκοπιμότητας ακόμα και σήμερα, η οποία προέκυψε με τον νέο νόμο για την ειδική αγωγή 3699/2008) έγιναν οργανικό και αναπόσπαστο μέρος της εκπαιδευτικής πράξης. Παρ’ όλα τα διαχρονικώς ανεπίλυτα προβλήματα (συστηματική υποστελέχωση και στοιχειώδης λειτουργία με αναπληρωτές, ελλιπέστατος αριθμός ΚΕΔΔΥ στα μεγάλα αστικά κέντρα και ιδίως στην Αθήνα, μηδενική άμεση χρηματοδότηση ακόμα και για τα απολύτως χρειώδη όπως τα λειτουργικά έξοδα και τα αναλώσιμα, αποκλεισμός από την επιμόρφωση, μακροχρόνιες ελλείψεις βασικής υλικοτεχνικής υποδομής - για να αναφέρουμε μόνο τα βασικότερα), τα ΚΕΔΔΥ μέσα στα λίγα χρόνια της λειτουργίας τους κατόρθωσαν το ακατόρθωτο. Ενδεικτικά αναφέρουμε:
1.      Μετατόπισαν την διαγνωστική διαδικασία από το ιατροκεντρικό μοντέλο στο ψυχοκοινωνικό, λαμβάνοντας πολύ σοβαρά υπόψιν την εκπαίδευση ως καίρια περιβαλλοντική επιρροή και ως κεντρικό άξονα ανατροπής μιας προβληματικής συνθήκης.
2.      Εισήγαγαν στην εκπαίδευση το μοντέλο της διεπιστημονικότας, δηλαδή της συνεργασίας διαφορετικών ειδικοτήτων επιστημόνων, αναγνωρίζοντας έτσι την πολυσχιδή φύση αυτού που ονομάζουμε «διαταραχή». Πέρα όμως από το εσωτερικό μοντέλο λειτουργίας τους, τα ΚΕΔΔΥ λειτούργησαν και ως ένα άτυπο κέντρο ενός εκτεταμένου δικτύου που αφορούσε στη συνεργασία πολλών κατά τόπους φορέων και φυσικών προσώπων, με κεντρικό στόχο πάντοτε την πολύπλευρη υποστήριξη του μαθητή. Έτσι, λειτούργησαν όσο μπορούσαν παραδειγματικά προς τις άλλες δομές της εκπαίδευσης, στις οποίες δυστυχώς το μοντέλο της συνεργασίας ήταν ως τότε terra incognita.
3.      Αποκατέστησαν το περιεχόμενο και τον επιπολασμό των ειδικών μαθησιακών αναγκών (τα λεγόμενα δυσ-) καθώς καθιέρωσαν σοβαρές διαδικασίες αξιολόγησης, αντικαθιστώντας τις πρότερες σκανδαλώδεις, κατά τις οποίες τα «πιστοποιητικά δυσλεξίας» είχαν συχνότητα «τυφλών Ζακύνθου», που είχαν ως μόνο στόχο το ευεργέτημα των προφορικών εξετάσεων. Επιπλέον έδωσαν αγώνα για την ουσιαστική αντιμετώπιση τέτοιων δυσκολιών μέσω των Τμημάτων Ένταξης, των Ειδικών Προγραμμάτων Εκπαίδευσης που εκδίδουν και της καθημερινής υποστήριξης των μαθητών, των εκπαιδευτικών και των γονιών. Επιπρόσθετα, προέβησαν σε αμέτρητες ενημερωτικές δράσεις ανά την επικράτεια, προκειμένου να ανατρέψουν στερεότυπα και προκαταλήψεις, στρεβλές αντιλήψεις προερχόμενες από την άγνοια ή από την «λαϊκή τηλεοπτική ψυχολογία», καθώς και το στίγμα της διαφορετικότητας στο σύνολό της.
4.      Δημιούργησαν πραγματικούς επαγγελματίες με ουσιαστικές γνώσεις και μεγάλη εμπειρία στον χώρο της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης, πάρα πολλοί εκ των οποίων παραμένουν αναπληρωτές – όμηροι, καθώς επένδυσαν επί σειρά ετών σε έναν επαγγελματικό χώρο που αφενός απαιτεί υψηλή ειδίκευση κι αφετέρου προσφέρει απολύτως επισφαλή εργασία με πολύ προβληματικούς όρους για την αξιοπρεπή τους διαβίωση, ενώ η επαγγελματική τους εξέλιξη είναι ουσιαστικά μηδενική.
Όλα αυτά καθώς και πολλά άλλα, τα οποία κατακτήθηκαν με πολύ κόπο, υπερεργασία, μακρόπνοο (ή μήπως να πούμε «ρομαντικό»;) όραμα και μεράκι από πλείστους συναδέλφους, τόσο εκπαιδευτικούς όσο και ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό μα ακόμα και από διοικητικούς, σήμερα πετιούνται στα σκουπίδια.
Η στάση του Υπουργείου Παιδείας είναι αν μη τι άλλο ανερμήνευτη: εξαίφνης ο υπουργός ορίζει ολοκλήρωση της διαδικασίας γνωμάτευσης εντός 45 ημερών, διατυμπανίζοντάς το στα ΜΜΕ εν χορδαίς και οργάνοις, και την ίδια στιγμή ανακοινώνει (όχι ενώπιον τόσων ΜΜΕ είναι η αλήθεια, αλλά προς τους …πικραμένους των ΚΕΔΔΥ) ότι δεν έχουν καν προβλεφθεί (!!!!) κονδύλια φέτος για την διαδικασία πρόσληψης αναπληρωτών, δίχως τους οποίους πλείστα ΚΕΔΔΥ όχι απλώς υπολειτουργούν, αλλά δεν λειτουργούν ΚΑΘΟΛΟΥ. Εδώ δεν μιλάμε απλώς για σκοινί στο σπίτι του υποψήφιου αυτόχειρα, αλλά του φτιάχνουμε και τη θηλιά…
Οι συνδικαλιστικοί φορείς έδωσαν πολύμηνη μάχη για την κατοχύρωση κονδυλίων από τα περίφημα ΕΣΠΑ προκειμένου να μπορέσουν να λειτουργήσουν τα ΚΕΔΔΥ, τη στιγμή που ο ελληνικός λαός έκανε εξ αποστάσεως μεταπτυχιακά στον κοινωνικό αυτοματισμό, εμπεδώνοντας καθ’ εκάστην από την τηλεόραση ότι για όλα φταίνε τα συνδικαλιστικά «μαγαζάκια» της εκπαίδευσης που νοιάζονται μόνο για την τσέπη και για την καλοπέρασή τους… Πού καιρός να μιλήσουμε για το πετσόκομμα των μισθών μας, πού καιρός να διαμαρτυρηθούμε για την ανύπαρκτή μας ασφάλιση, πού καιρός να ασχοληθούμε με τον παραλογισμό των «απουσιολογίων» των εκπαιδευτικών, και μύρια όσα άλλα. Είμαστε βλέπετε απασχολημένοι να εξηγούμε στον υπουργό και το επιτελείο του ότι οι προσλήψεις εκπαιδευτικού και ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού μέσω των «προγραμμάτων κοινωφελούς εργασίας» του ΟΕΑΔ (ευφημισμός για τα γνωστά, παλιά, καλά stage) είναι αδιανόητες στην εκπαίδευση, τόσο από νομικής όσο και από ηθικής σκοπιάς…
Όμως όπως φαίνεται τα καλύτερα έπονται. Δεν αρκεί που φτάσαμε στα τέλη Οκτωβρίου και τα ΚΕΔΔΥ παραμένουν αστελέχωτα (σε βαθμό να μην μπορούν να λειτουργήσουν ΚΑΘΟΛΟΥ υπενθυμίζουμε), αλλά το Υπουργείο φαίνεται ότι έχει νέες φαεινές ιδέες που θα μπορούσαν να έχουν τον γενικό τίτλο «Παρακαλώ επιλέξτε: απολυμένος ή υπόδικος;». Πέφτουν λοιπόν στην αντίληψή μας, το τελευταίο διάστημα, σαφείς ενδείξεις (άλλοτε ως περίεργα έγγραφα που κυκλοφορούν κρυφίως κι άλλοτε ως «προφορικές οδηγίες» για «σιωπηρές» πρωτοβουλίες του τύπου 'βγάλε γνωμάτευση και ας είσαι μια ψυχολόγος μόνη σαν το λεμόνι) ότι επιχειρείται η καταστρατήγηση της διεπιστημονικότητας κόντρα στην κείμενη νομοθεσία και φυσικά σε πλήρη αντίθεση με την βασική επαγγελματική δεοντολογία των συμμετεχόντων στη διαδικασία της διάγνωσης. Με άλλα λόγια, το Υπουργείο φαίνεται ότι βλέπει με καλό μάτι ένας εκπαιδευτικός, ένας ψυχολόγος, ένας κοινωνικός λειτουργός, ή ένας τυχαίος συνδυασμός δύο εξ αυτών, να είναι σε θέση να γράφει και να υπογράφει μια γνωμάτευση νοητικής υστέρησης, ειδικών μαθησιακών δυσκολιών, προβλημάτων λόγου και ομιλίας, σύνθετων γνωστικών, συναισθηματικών και κοινωνικών δυσκολιών, να κάνει παραπομπές για νευρολογικά και αισθητηριακά προβλήματα, καθώς και για ΔΕΠ-Υ ή αυτισμό, να καταρτίζει Ειδικά Προγράμματα Εκπαίδευσης, και φυσικά να παρακολουθεί την εφαρμογή τους. Όλ’ αυτά μάλιστα ο Τιραμόλα (ο επονομαζόμενος και Όλα-τα-σφάζω-όλα-τα-μαχαιρώνω) θα τα κάνει έχοντας υπόψη του ότι τα περιθώρια λάθους είναι μηδενικά, ότι η «ετυμηγορία» του θα έχει υποχρεωτική εφαρμογή (δοκιμάστε εσείς να στείλετε υποχρεωτικά ένα πεντάχρονο με βαρύ αυτισμό και γονείς σε πλήρη άρνηση σε ειδικό νηπιαγωγείο και μετά μετράτε μηνύσεις και δημοσιογράφους στο κατώφλι σας) και φυσικά εντός 45 ημερών, ξεκινώντας με μια αίτηση που έχει κατατεθεί τον Φεβρουάριο του 2011…
Θα ήταν αστείο αν δεν ήταν τραγικό. Στο σημείο αυτό όμως θα πρέπει να παραδεχθούμε και δικά μας λάθη και παραλείψεις. Όταν κυρώνονται νέοι νόμοι, η διαδικασία δημόσιας διαβούλευσης είναι σε συντριπτικό ποσοστό για τα μάτια και κατ’ ουσίαν κάθε υπουργός περνάει αυτό το οποίο επιτάσσει η εκάστοτε κυβερνητική γραμμή. Αυτό δεν είναι νέο. Ούτε είναι νέο ότι το ίδιο το κράτος αδυνατεί να εφαρμόσει τους νόμους που το ίδιο δημιούργησε. Το νέο είναι ότι το κράτος επιχειρεί πλέον να παραβαίνει συστηματικά τους ίδιους του τους νόμους. Συγκεκριμένα, στο νόμο 3699/2008, η διεπιστημονική διαγνωστική ομάδα διευρύνεται από 3 σε 5 άτομα κατ’ ελάχιστον (δηλαδή στη βασική ομάδα του εκπαιδευτικού – ψυχολόγου – κοινωνικού λειτουργού, προστίθεται παιδοψυχίατρος και λογοθεραπευτής) ενώ πλαισιώνεται και από άλλες ειδικότητες κατά περίπτωση. Η διάταξη αυτή έδινε τη δυνατότητα στα ΚΕΔΔΥ να αποτελέσουν ένα πλήρες διαγνωστικό κέντρο που θα μπορούσε να διαγιγνώσκει πολύ ευρύ φάσμα διαταραχών, δίχως να χρειάζονται παραπομπές, αλλεπάλληλες επαναξιολογήσεις και παράλληλες διαγνώσεις από υπηρεσίες υγείας προκειμένου να καλύπτονται ασφαλιστικά οι ειδικές θεραπείες. Με τον τρόπο αυτό, αφενός ο πολίτης (εν προκειμένω ο γονιός που έχει ήδη πολλά προβλήματα) θα διευκολυνόταν απίστευτα στην κατάλληλη εκπαιδευτική και θεραπευτική αντιμετώπιση των δυσκολιών του παιδιού του, και αφετέρου το κράτος θα έκανε πολύ μεγαλύτερη οικονομία υλικοτεχνικών και ανθρώπινων πόρων για την εξυπηρέτηση τέτοιων θεμάτων, αλλά θα ήταν και απείρως πιο αποτελεσματικό και φερέγγυο. Ωστόσο, στην πραγματικότητα η διάταξη αυτή ουδέποτε εφαρμόστηκε, παρά μόνο περιστασιακά σε πολύ λίγα ΚΕΔΔΥ. «Σιωπηρά» διατηρήθηκε η τριμελής επιτροπή, κι αυτή με νύχια και με δόντια και λειτουργώντας για περιορισμένο χρονικό διάστημα κατ’ έτος, λόγω των απολύσεων και επαναπροσλήψεων των αναπληρωτών σε απροσδιόριστα τέρμινα. Φυσικά, περιττό να αναφερθούμε και στην άλλη μεγάλη πληγή που λέγεται «εκπαιδευτικός», όρο με τον οποίο επί χρόνια το Υπουργείο εννοούσε ένα πολύ ευρύ φάσμα ειδικοτήτων, τόσο ευρύ που ορισμένες φορές περιλάμβανε και… γεωλόγους, ενώ η παντελής έλλειψη ειδίκευσης στην ειδική αγωγή δεν ήταν διόλου ασυνήθης. Ο νόμος 3699/2008 προσδιόρισε –όπως προσδιόρισε- με μεγαλύτερη ακρίβεια τι μπορεί να σημαίνει «εκπαιδευτικός σε ΚΕΔΔΥ», αλλά και πάλι ο αυτονόητος όρος ότι κάθε μαθητής πρέπει να εξετάζεται από εκπαιδευτικό της βαθμίδας στην οποία φοιτά, ουδέποτε τηρήθηκε. Έτσι, έχουμε φιλολόγους να εξετάζουν την προγραφή σε νήπια και νηπιαγωγούς να εξετάζουν εξισώσεις με δύο αγνώστους σε μαθητές λυκείου…
Για τα παραπάνω δε διαμαρτυρηθήκαμε, ή μάλλον δε διαμαρτυρηθήκαμε αρκετά. Πολλοί εξ ημών γκρινιάζαμε για τη σειρά προβλημάτων που προέκυπταν από αυτήν την κατάσταση, αλλά δεν την καταγγείλαμε στην ένταση και την έκταση που άρμοζε. Γιατί; Για δύο λόγους. Πρώτον, για αυτό που είπαμε παραπάνω, δηλαδή ότι η πίεση στον χώρο της ειδικής αγωγής υπήρξε πάντα τόσο σφοδρή που είμαστε αναγκασμένοι να τρέχουμε ανά πάσα στιγμή για τα πιο φλέγοντα, τα πιο καταστροφικά, τα πιο αδιανόητα. Δεύτερον, γιατί για να ακουστεί η φωνή σου πρέπει να είναι ηχηρή, και σαφώς η φωνή 1000-2000 ανθρώπων πανελλαδικά είναι κομμάτι δύσκολο να διαπεράσει τους στιβαρούς τοίχους μεγάλων κτιρίων της λεωφόρου Ανδρέα Παπανδρέου στο Μαρούσι…
Με τούτα και με τ’ άλλα, φοβούμαστε ότι η πενταμελής διεπιστημονική ομάδα θα καταλήξει να είναι …μονομελές πρωτοδικείο, στο οποίο ο ατυχής εργαζόμενος θα είναι ταυτόχρονα δικαστής και κατηγορούμενος. Ο καφκικός αυτός εφιάλτης δεν έχει διέξοδο και δεν θα ‘χει τελειωμό, παρά μόνο αν ενώσουμε όλοι τις φωνές μας και κραυγάσουμε με όλη μας τη δύναμη
                                                       ΤΩΡΑ ΘΑ ΞΥΠΝΗΣΩ!
Επειδή είμαστε φύσει, κάλοι άνθρωποι, αλλά βλέπετε, οι συνθήκες μας έχουν κάνει υποψιασμένους και όσο να 'ναι κομματάκι απαισιόδοξους για τις βουλές και προθέσεις του Υπουργείου:
·        Καλούμε τους αρμόδιους να κάνουν σαφές, ότι ουδεμία πρόθεση έχουν, να πιέσουν τα ΚΕΔΔΥ στην έκδοση γνωματεύσεων με τρόπο που καταστρατηγεί την διεπιστημονικότητα της υπηρεσίας. 
·       Καλούμε τους εργαζόμενους στα ΚΕΔΔΥ της Περιφέρειας μας αλλά και σε όλη την χώρα, να μην δεχτούν καμία άτυπη πίεση για έκδοση γνωμάτευσης που δεν υπογράφεται από την, εκ του νόμου,  προβλεπόμενη επιστημονική επιτροπή.  Στην περίπτωση που 'άτυπα' σας ζητηθεί κάτι τέτοιο, θα συνιστούσαμε την άμεση ενημέρωση των, κατά τόπους,  Συλλόγων και βεβαίως της Ομοσπονδίας μας.
·       Τέλος, καλούμε το Υπουργείο να προβεί στην ΑΜΕΣΗ και ΜΟΝΙΜΗ στελέχωση των ΚΕΔΔΥ με το απαραίτητο προσωπικό που χρειάζεται, έτσι  ώστε να καλυφθούν οι ολοένα αυξανόμενες κοινωνικές ανάγκες. Όσο το υπουργείο επιμένει να προσλαμβάνει ελάχιστους αναπληρωτές τον Νοέμβρη και να τους απολύει τον Ιούνιο, οι λίστες αναμονής θα διογκώνονται, την στιγμή που το προσωπικό -και όχι το Υπουργείο-θα στήνεται στον τοίχο ή στα δικαστήρια από οργισμένους γονείς για καθυστέρηση πέραν του 45ημερου.



Κυριακή 20 Οκτωβρίου 2013

ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΚΑΙ ΨΗΦΙΣΜΑ ΤΟΥ ΣΕΕΠΕΑ ΗΠΕΙΡΟΥ

ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΚΑΙ ΨΗΦΙΣΜΑ ΤΟΥ ΣΕΕΠΕΑ ΗΠΕΙΡΟΥ

Την Πέμπτη 17/10/2013 στις 12:00, μετά το κάλεσμα της Ομοσπονδίας μας για εγρήγορση και αγώνα, και προκειμένου για την ενημέρωση της τοπικής κοινωνίας, στο ΚΕΔΔΥ Ιωαννίνων ο Γεν. Γραμματέας του ΣΕΕΠΕΑ Ηπείρου Γιάννης Στεργιούλης παραχώρησε συνέντευξη στα τοπικά τηλεοπτικά μέσα ενημέρωσης.
Μεταξύ άλλων αναφέρθηκε στη διαμαρτυρία της ΠΟΣΕΕΠΕΑ και των συναδέλφων στο Υπουργείο για την εκ νέου υπενθύμιση των χρόνιων προβλημάτων της ειδικής αγωγής και για τη συνεχιζόμενη απαξίωσή  της από την ελληνική πολιτεία με την μηδενική χρηματοδότηση και την υποστελέχωση, ειδικότερα σε Ειδικό Εκπαιδευτικό και Ειδικό Βοηθητικό Προσωπικό.
Τονίστηκαν ιδιαιτέρως τα προβλήματα για τους μαθητές, τις οικογένειες, τους εργαζόμενους και την κοινωνία, ως επακόλουθο της διακοπής της κρατικής χρηματοδότησης στην ειδική αγωγή και την συνεπακόλουθη υποστελέχωση των ειδικών σχολείων και των ΚΕ.Δ.Δ.Υ.
Τονίσθηκε η αβελτηρία των ιθυνόντων στον προγραμματισμό και την εν γένει πολιτική πιστώσεων για το ΕΕΠ και ΕΒΠ, ενώ ιδιαίτερη μνεία έγινε για την αντίρρησή μας στην πολιτική των προσλήψεων μέσω προγραμμάτων κοινωφελούς εργασίας.
Ο Γεν. Γραμματέας του ΣΕΕΠΕΑΗ δεν παρέλειψε να παρουσιάσει τη γενικότερη εικόνα που παρουσιάζει η ΕΑΕ σε ολόκληρη τη χώρα, και ειδικότερα, την κατάσταση που επικρατεί στα ειδικά σχολεία και τα ΚΕ.Δ.Δ.Υ. της Ηπείρου, αφού τα ειδικά σχολεία ακόμη υπολειτουργούν λόγω έλλειψης ΕΕΠ και ΕΒΠ, ενώ  στα ΚΕ.Δ.Δ.Υ. αυξάνονται οι λίστες και ο χρόνος αναμονής, εφόσον από τα τέσσερα (04) ΚΕΔΔΥ της εκπαιδευτικής περιφέρειας Ηπείρου μόνον αυτό των Ιωαννίνων υπολειτουργεί συστήνοντας μία διεπιστημονική ομάδα.

Ο ΣΕΕΠΕΑ Ηπείρου, συνοψίζοντας τα δεδομένα και τις θέσεις της ΠΟΣΕΕΠΕΑ τις οποίες υιοθετεί πλήρως, την ίδια μέρα κατέθεσε στην ΠΕΔΙΕΚ Ηπείρου, και σε μορφή ψηφίσματος για τη διάσωση και αναβάθμιση της ΕΑΕ, τις θέσεις και το διεκδικητικό πλαίσιο, το οποίο και παραθέτουμε ακολούθως:


ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΙΔΙΚΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ
ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ (Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α.) ΗΠΕΙΡΟΥ
­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­___________________________________________________________
Αμάλθειας 12, 45500 Ιωάννινα
Ιωάννινα, 17/10/2013                                                       Αρ. Πρωτ: 47     
 

ΨΗΦΙΣΜΑ

ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΣΩΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΗΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ

Για την Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση σήμερα στη χώρα μας έχει παρέλθει πλέον ο χρόνος του παρά πέντε και πλέον βρίσκεται στο κατώφλι της διάλυσης, εφόσον η ΕΑΕ αντιμετωπίζεται σαν το αποπαίδι της εκπαίδευσης και οι μαθητές της βιώνουν ξανά τον αποκλεισμό και την άνιση μεταχείριση.
Φτάσαμε στα μέσα Οκτώβρη και πολλά σχολεία μόλις άρχισαν να λειτουργούν με την τοποθέτηση των εκπαιδευτικών, ενώ τα περισσότερα ακόμη αντιμετωπίζουν σοβαρές ελλείψεις σε  ΕΕΠ και ΕΒΠ, που περιορίζουν την δυνατότητα συμμετοχής μαθητών με σοβαρές δυσκολίες στον τομέα της αυτοεξυπηρέτησης και της κινητικότητας και την εφαρμογή των εξατομικευμένων εκπαιδευτικών προγραμμάτων.
Κι αν αναφερθούμε στα ΚΕΔΔΥ της χώρας η εικόνα είναι ζοφερή καθώς τα περισσότερα τελούν υπό κατάσταση αναστολής λειτουργίας ή στην καλύτερη των περιπτώσεων υπολειτουργούν.
Ο Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. Ηπείρου συμπαρατασσόμενος με την Π.Ο.Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. από τον περασμένο Απρίλιο επισημαίνει την ανάγκη για κάλυψη των αναγκών της Ειδικής Αγωγής σε προσωπικό, κατά προτεραιότητα από τον κρατικό προϋπολογισμό και μάλιστα με μόνιμους διορισμούς, διότι η αποτελεσματικότητα των παρεμβάσεων σε αυτό τον ευαίσθητο τομέα της εκπαίδευσης απαιτεί: σταθερότητα προσώπων και δομών για εφαρμογή εξατομικευμένων προγραμμάτων αφενός, και την υπόσταση της αρχής της διεπιστημονικότητας, αφετέρου.
Θα θέλαμε να κοιτάζουμε με αισιόδοξο βλέμμα το μέλλον της ΕΑΕ στη χώρα μας. Θα το θέλαμε για να μπορούμε να βλέπουμε στα μάτια των μαθητών μας την ελπίδα. Αυτό δυστυχώς δεν είναι δυνατό σήμερα, καθώς η κυβέρνηση αποφάσισε να αρχίσει τις περικοπές του κρατικού προϋπολογισμού από τον ποιο ευαίσθητο τομέα της εκπαίδευσης, αυτόν της Ειδικής Αγωγής. Με άλλοθι το μνημόνιο και το δημόσιο χρέος δυστυχώς η κατάσταση που επικρατεί σήμερα περιγράφεται μόνο με μία πρόταση: «ΔΙΑΚΟΠΗ ΤΗΣ ΚΡΑΤΙΚΗΣ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΣΤΗΝ ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ»
 Έτσι από τις 2000 φετινές προσλήψεις αναπληρωτών ούτε μία δεν αφορούσε την ειδική αγωγή, δηλαδή κανένας εκπαιδευτικός, μέλος του ειδικού εκπαιδευτικού ή του ειδικού βοηθητικού προσωπικού δεν προσλήφθηκε από τον κρατικό προϋπολογισμό.
Κι έπρεπε να φθάσουμε τέλος Σεπτέμβρη για να ανακαλύψουν στο υπουργείο την αναγκαιότητα χρηματοδότησης των προσλήψεων ΕΕΠ και ΕΒΠ για τις ανάγκες των ΣΜΕΑΕ και ΚΕΔΔΥ. Δεν είχε προβλεφθεί ούτε η εναλλακτική λύση των προγραμμάτων ΕΣΠΑ, τα οποία επαναλαμβάνουμε ότι δεν προορίζονται για την κάλυψη πάγιων και διαρκών αναγκών σε προσωπικό. Από τις χιλιάδες πιστώσεις των προγραμμάτων αυτών δεν είχε προϋπολογιστεί η κάλυψη ούτε ενός από τα γνωστά 1600 κενά σε ΕΕΠ και ΕΒΠ στα ειδικά σχολεία και τις υπηρεσίες διάγνωσης και υποστήριξης του υπουργείου.
Με παρέμβαση και τεκμηριωμένη πρόταση της Π.Ο.Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α., σε συνεργασία με τη Διεύθυνσης ΕΑ, έγινε τροποποίηση των προβλέψεων του σχετικού προγράμματος ΕΣΠΑ,  και δρομολογήθηκε η διάθεση 300 συνολικά πιστώσεων στις περιφέρειες εκπαίδευσης.
Παρά τις νεότερες υποσχέσεις για πρόσληψη 150 μελών ΕΕΠ για τις ανάγκες των ΚΕΔΔΥ και 400 για την στελέχωση των ΕΔΕΑΥ η ελάχιστη αυτή διάθεση πιστώσεων δεν επιλύει ουσιαστικά το πρόβλημα, καθότι τα ειδικά σχολεία δεν προβλέπεται να καλύψουν τις σοβαρές ανάγκες τους σε προσωπικό και θα παραμείνουν με περίπου 1000 κενά σε ΕΕΠ και ΕΒΠ. Επίσης, τα ΚΕΔΔΥ θα παραμείνουν με κενά στο 50% τουλάχιστον των αναγκών, όταν μάλιστα έχουν τεθεί ασφυκτικά όρια (45 ημερών) για την έκδοση των γνωματεύσεων.
Η διαφημιζόμενη δε πρόσληψη μέσω ΟΑΕΔ, ανέργων με προγράμματα «κοινωφελούς εργασίας» τύπου stage, το μόνο που πρόκειται να επιφέρει είναι η δημιουργία μεγαλύτερης δυσλειτουργίας των δομών ΕΑΕ και σε καμία περίπτωση δεν μας βρίσκει σύμφωνους, εφόσον η νομιμότητα της πρόσληψης εκπαιδευτικών από φορείς πέραν του υπουργείου παιδείας (ΟΑΕΔ, Δήμοι, Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις) ήδη αμφισβητείται.

Με αυτά υπ’ όψιν και
-Επειδή, μόνο ως ανέκδοτο μπορεί να εκληφθεί η διακήρυξη της κυβέρνησης και των «σοφών» της Διεύθυνσης ΕΑΕ και του ΙΕΠ για συμπερίληψη ή ενσωμάτωση των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή αναπηρία στην γενική εκπαίδευση
-Επειδή, η ενσωμάτωση αυτών των μαθητών σε «ένα σχολείο για όλους» απαιτεί κατάλληλη προετοιμασία και υποστήριξη τόσο του εκπαιδευτικού προσωπικού, όσο των μαθητών και των οικογενειών τους και η άκριτη, χωρίς προηγούμενη αξιολόγηση και προετοιμασία των σχολικών πλαισίων υποδοχής, διάθεση τοποθέτησης μαθητών στην γενική εκπαίδευση, θα επιφέρει αρνητικές αντιδράσεις και τελικά αδυναμία ενσωμάτωσης, με καταστροφικά αποτελέσματα αυτή τη φορά για τους ίδιους τους μαθητές και τις οικογένειες τους,
πιστεύουμε ότι ο ευαίσθητος τομέας της ΕΑΕ αλλά και οι εκπαιδευτικές δομές γενικής εκπαίδευσης, δικαιούνται και έχουν ανάγκη μια απαραίτητη περίοδο προετοιμασίας και προσαρμογής που θα δώσει και χρόνο για βελτίωση του σχεδιασμού της πολιτικής σ’ αυτό τον τομέα.
-Επειδή, οι αλλαγές που διαφαίνονται, με την προχειρότητα που δρομολογούνται, θα είναι καταστροφικές για την ΕΑΕ, τις ΣΜΕΑΕ και τα ΚΕΔΔΥ
-Επειδή, ήδη σήμερα μετρούμε 1600 περίπου λειτουργικά κενά σε όλες τις ειδικότητες σε όλες τις δομές
-και όπως κατέδειξε η μέχρι σήμερα εμπειρία μας απαιτείται ενίσχυση των θεσμών κι όχι απαξίωση και αποδόμηση, ώστε να είναι πράγματι σε θέση να εκπληρώσουν το ρόλο τους.
Και προκειμένου ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΣΩΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΗΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ο Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. Ηπείρου, υιοθετώντας πλήρως τις θέσεις της Π.Ο.Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α., ΑΓΩΝΙΖΕΤΑΙ ΚΑΙ ΔΙΕΚΔΙΚΕΙ:
                         
 1.  Στελέχωση των ΣΜΕΑΕ και ΚΕΔΔΥ με μόνιμο προσωπικό ( Εκπαιδευτικούς - ΕΕΠ και ΕΒΠ) όλων των ειδικοτήτων μέσω διαγωνισμού ΑΣΕΠ. Να προβλεφθεί η σχετική διαδικασία με συμπλήρωση του Ν. 3848/2010. Να γίνει ανακατανομή των κενών οργανικών θέσεων ΕΕΠ και ΕΒΠ και ίδρυση νέων οργανικών θέσεων ώστε να καλυφθούν τα τεράστια οργανικά και λειτουργικά κενά, που ανέρχονται συνολικά, σε 1600. Είναι απαραίτητη η προτυποποίηση των οργανισμών των ΣΜΕΑΕ και η πάγια πρόβλεψη των αναγκών σε προσωπικό ανάλογα με τον τύπο των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών η της αναπηρίας των μαθητών της κάθε σχολικής μονάδας,.
2. Να λήξει άμεσα η ομηρία των αναπληρωτών ΕΕΠ και ΕΒΠ που 8-10 χρόνια καλύπτουν πάγιες ανάγκες και κινδυνεύουν να μην εργασθούν κάθε χρόνο με μια αλλαγή στην εγκύκλιο προσλήψεων. Ιδιαίτερα την τρέχουσα σχολική περίοδο διαπιστώσαμε το πρωτοφανές φαινόμενο να σχεδιάζει το Υ.ΠΑΙ.Θ. να προσλάβει αντ’ αυτών νέους άνεργους με προγράμματα τύπου Stage (Κοινωφελούς Εργασίας). Προγράμματα που υπάρχουν για να δώσουν μια πρώτη ευκαιρία εισαγωγής στην εργασία άνεργων νέων χωρίς προϋπηρεσία και που θα έπρεπε σε τομείς ευαίσθητους όπως είναι η ειδική αγωγή να προϋποθέτουν την εποπτεία και καθοδήγηση από έμπειρο προσωπικό, ώστε να διασφαλίζεται η ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών.
3. Ισότιμη αντιμετώπιση σε όλα τα θέματα όλων των εργαζομένων στην ειδική αγωγή και εκπαίδευση και ιδιαίτερα όσον αφορά την υπηρεσιακή εξέλιξη και την δυνατότητα κατάληψης θέσεων ευθύνης, την επιστημονική καθοδήγηση και την ουσιαστική αξιολόγηση. Να εκλεγούν άμεσα οι Σχολικοί Σύμβουλοι ΕΕΠ όπως προβλέπει ο Ν. 3699/2008 και να δοθεί η δυνατότητα στο ΕΕΠ να λάβει μέρος στις διαδικασίες εκλογής στελεχών στην εκπαίδευση, μέσω συμπλήρωσης του Ν. 3848/2010. Η σχετική πρόβλεψη στο άρθρο 28 για την ΕΑΕ του Ν. 4186/2013, όπως την επέβαλαν οι γνωστοί «σοφοί» της ΕΑΕ και τα συντεχνιακά συμφέροντα που εξυπηρετούν, είναι δυστυχώς ένα μετέωρο και ανεπαρκές βήμα σ αυτή την κατεύθυνση.
4. Επιμόρφωση, εισαγωγική και δια βίου σε θέματα και μεθόδους ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης για όλο το προσωπικό. Το ΕΕΠ και ΕΒΠ δεν έχει συμμετάσχει μέχρι σήμερα σε κανένα πρόγραμμα επιμόρφωσης. Θετική στο σημείο αυτό είναι η σχετική πρόβλεψη στον πρόσφατο Ν. 4186/2013, αλλά μένει να υλοποιηθεί το άμεσο διάστημα με την οργάνωση και πρόσκληση για συμμετοχή σε προγράμματα επιμόρφωσης σε ΤΠΕ και σε ειδικές μεθόδους παρέμβασης.
5. Αντιμετώπιση των καταστροφικών συνεπειών των προβλέψεων του άρ. 39 του Ν. 4115/2013 με την εφαρμογή κανονιστικού πλαισίου για τις ΕΔΕΑΥ που θα αξιοποιεί την εμπειρία των ΚΕΔΔΥ και θα εμπλέκει όλες τις ειδικότητες ΕΕΠ. Έτσι θα αξιοποιηθεί η δυνατότητα παροχής εξειδικευμένων υπηρεσιών που στοχεύουν στην προσαρμογή του περιβάλλοντος (προσβασιμότητα χώρου και εξοπλισμού), της εκπαιδευτικής μεθοδολογίας και του γνωστικού περιεχομένου στις επιταγές ενός «σχολείου για όλους». Παράλληλα, δεν πρέπει να  αποδυναμωθούν οι ήδη υποστελεχωμένες ΣΜΕΑΕ.
Συμπερασματικά και επειδή η ΕΑΕ δεν πρέπει να είναι αποκομμένη από το κοινωνικό γίγνεσθαι, θεωρούμε ιδιαίτερα σημαντική την επένδυση που πρέπει να κάνει η κοινωνία μας στον τομέα αυτό.
Η κρατική χρηματοδότηση στην εκπαίδευση των μαθητών με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, εκτός από συνταγματική υποχρέωση αποτελεί και σημαντική επένδυση (όχι οικονομική) της κοινωνίας μας, που την θωρακίζει από φαινόμενα αποκλεισμού, ρατσισμού και βίας, μέσω της καλλιέργειας της αποδοχής του διαφορετικού.
Όσο μας αφορά, με προτάσεις, κινητοποιήσεις και εκδηλώσεις, θα γνωστοποιούμε  στην κοινωνία το πρόβλημα, θα επιδιώκουμε την οριστική του επίλυση, χωρίς να πτοούμαστε από τις καιροσκοπικές αντιδράσεις κυβερνητικών  πολιτικών και όποιων άλλων παραγόντων, που αποβλέπουν στην  αποδοχή και την υποταγή στην υπάρχουσα μίζερη κατάσταση.

ΓΙΑ ΤΟ Δ.Σ.


Η ΠΡΟΕΔΡΟΣ                          Ο Γ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ


ΜΠΙΚΑ ΧΑΡΟΥΛΑ                   ΣΤΕΡΓΙΟΥΛΗΣ ΓΙΑΝΝΗΣ