Παρασκευή 6 Ιανουαρίου 2012

Ενημερωτικό σημείωμα σχετικά με τις δράσεις του Υπουργείου Παιδείας για την αντιμετώπιση του εκφοβισμού και της βίας στα σχολεία


Ενημερωτικό Σημείωμα
Δράσεις του Υπουργείου Παιδείας για την αντιμετώπιση του εκφοβισμού και τη βίας στα σχολεία και του διαδικτυακού εκφοβισμού   
Η βία, ως κοινωνικό φαινόμενο νεανικής παραβατικότητας,  απασχολεί εδώ και πολλά χρόνια αρκετές χώρες της Ευρώπης και της Αμερικής.  Στην Ελλάδα, σύμφωνα με έρευνες σε σχολεία της επικράτειας, υπολογίζεται ότι το 10%  του συνόλου των μαθητών γίνεται θύμα επιθετικής παρενόχλησης από συνομήλικους του ή παιδιά διαφορετικών ηλικιών, ενώ το ποσοστό των θυτών ανέρχεται στο 5% του μαθητικού πληθυσμού και σε αναλογία των εμπλεκομένων σε περιστατικά βίας αγοριών – κοριτσιών 3 προς 1 (με τα αγόρια να υπερτερούν σε περιστατικά σωματικής βίας και τα κορίτσια σε περιστατικά λεκτικής).
Οι σοβαρές επιπτώσεις της ενδοσχολικής βίας στη σωματική και ψυχική υγεία των παιδιών καθιστούν επιτακτική την ανάγκη της λήψης μέτρων για την πρόληψη και την αποτελεσματική  αντιμετώπιση του φαινομένου.
Το Υπουργείο Παιδείας, στο πλαίσιο του Νέου Σχολείου, προχωρά σε καινοτόμες και αποτελεσματικές παρεμβάσεις για τη μείωση  της παραβατικότητας και της βίας στα σχολεία. Συγκεκριμένα υλοποιούνται οι δράσεις:
1) Άμεση αντιμετώπιση των περιστατικών εκφοβισμού και βίαιων συγκρούσεων στη σχολική κοινότητα, μέσω των Υπηρεσιών Επιστημονικής και Παιδαγωγικής Καθοδήγησης, με τη συνεργασία των Σχολικών Συμβούλων και ειδικών επιστημόνων ( παιδοψυχίατρων, ψυχολόγων ή κοινωνικών λειτουργών).
2) Υλοποίηση προγραμμάτων Αγωγής Υγείας στα σχολεία, σε συνεργασία με ειδικούς επιστημονικούς φορείς. Προσεγγίζουν θέματα όπως πρόληψη βίας, διαχείριση συγκρούσεων, ρατσισμού, διαπροσωπικών σχέσεων,  σεξουαλικής παρενόχλησης, βία μέσα στο διαδίκτυο, παιδική εκμετάλλευση, ενδοοικογενειακή βία. Κάθε σχολικό έτος πραγματοποιούνται περίπου 5.500 προγράμματα Αγωγής Υγείας. Το 30% είναι σχετικά με θέματα βίας και κακοποίησης των παιδιών.
3) Σε συνεργασία με τον Συνήγορο του Παιδιού εστάλη στα Γυμνάσια και Λύκεια της χώρας εγκύκλιος σχετικά με την «αποτύπωση καλών πρακτικών των σχολικών μονάδων Δ.Ε. για την πρόληψη και αντιμετώπιση της βίας και της επιθετικότητας μεταξύ των μαθητών».
Επίσης, μαθητές έχουν τη δυνατότητα να συμμετέχουν στην Ομάδα Εφήβων Συμβούλων του Συνηγόρου του Παιδιού. Η ομάδα αυτή, που αποτελείται από αγόρια και κορίτσια 13-17 ετών, θα συνδράμει το Συνήγορο στο έργο του, μεταφέροντας τις απόψεις των παιδιών για θέματα σχετικά με την εφαρμογή των δικαιωμάτων του παιδιού.
4) Συνεργασία με την Εταιρεία Ψυχοκοινωνικής Υγείας του Παιδιού και του Εφήβου (Ε.Ψ.Υ.Π.Ε.). Ήδη, σε Δημοτικά Σχολεία της Αθήνας υλοποιείται το «Πρόγραμμα ευαισθητοποίησης και Πρόληψης για το φαινόμενο του εκφοβισμού – θυματοποίησης ανάμεσα στους μαθητές», με τη συνεργασία των Σχολικών Συμβούλων.
Το Υπουργείο Παιδείας, μαζί με τη Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς, συμμετέχουν στο «Δίκτυο κατά της Βίας στο Σχολείο», το οποίο συντονίζεται από την Ε.Ψ.Υ.Π.Ε. Στους σκοπούς του Δικτύου περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, η δημιουργία ενός πλαισίου διαλόγου σχετικά με τα αίτια και τις μεθόδους παρέμβασης για την πρόληψη και αντιμετώπιση του φαινομένου της βίας στο σχολείο, την ανάπτυξη μεθοδολογίας και καινοτόμων πρακτικών παρέμβασης, την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και την ευαισθητοποίηση μαθητών, γονέων και ολόκληρης της κοινωνίας σχετικά με το φαινόμενο. 
5) Υπεγράφη Μνημόνιο Συνεργασίας του Υπουργείου Παιδείας με τη Μονάδα Εφηβικής Υγείας (Μ.Ε.Υ.) της Β΄ Παιδιατρικής Κλινικής του Πανεπιστημίου Αθηνών, με σκοπό τη συνδιοργάνωση δράσεων σε θέματα ασφαλούς χρήσης και κατάχρησης των  νέων  τεχνολογιών και την ενημέρωση της σχολικής κοινότητας - σε συνεργασία με το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου - για την ασφαλή πλοήγηση στο διαδίκτυο.
6) Επέκταση και εφαρμογή των δράσεων πρόληψης και αντιμετώπισης ενδοσχολικής βίας στα προγράμματα που αφορούν σχολικές μονάδες που έχουν ενταχθεί σε Ζώνες Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας.
7) Θα υπάρξει συνεργασία με το «Χαμόγελο του Παιδιού», στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Προγράμματος ενάντια του Σχολικού Εκφοβισμού και θα πραγματοποιηθεί ταυτόχρονη καμπάνια ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης της κοινής γνώμης σε 6 συνεργαζόμενες χώρες. Το Υπουργείο Παιδείας έχει, ήδη, υπογράψει πρωτόκολλο συνεργασίας με το “Χαμόγελο του Παιδιού”, με στόχο την ανάληψη κοινών δράσεων για τη διασφάλιση των δικαιωμάτων των παιδιών και την προστασία τους από κάθε μορφή βίας.
8) Συνεργασία με Υπουργείο Υγείας. Θα υπογραφεί πρωτόκολλο συνεργασίας, με άξονες την Αγωγή Υγείας, τη Διατροφή και την Άθληση.

Τετάρτη 4 Ιανουαρίου 2012

Η "εξαφάνιση" της ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης των Ελλήνων.

 Η "εξαφάνιση" της ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης των Ελλήνων

   Μόνον 3.400 ιατροί όλων των ειδικοτήτων, σε όλη τη χώρα, εντάχθηκαν στον νεοσύστατο Εθνικό Οργανισμό Παροχής Υπηρεσιών Υγείας(Ε.Ο.Π.Υ.Υ), ο οποίος από 1-1-2012 εξυπηρετεί όλους τους ασφαλισμένους (ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, ΟΑΕΕ, ΟΠΑΔ, ΤΥΔΚΥ, ΟΓΑ). Χαρακτηριστικό παράδειγμα η περιοχή της Λαμίας, όπου μόνον 15 ιατροί έχουν συμβληθεί εκ των οποίων ένας παθολόγος...
 Έτσι ο Έλληνας θα ξαναπληρώνει την υγεία και την περίθαλψή του, άν και αγογγύστως την πληρώνει κάθε μήνα καταβάλλοντας εισφορές. Έτσι ισοπεδώνεται η Πρωτοβάθμια Περίθαλψη της χώρας και τα Νοσοκομεία  μαθηματικά οδηγούνται σε κατάρρευση, αναλαμβάνοντας τον τεράστιο όγκο περιατατικών τα οποία διεκπεραίωναν έως σήμερα οι ιατροί των ταμείων.
Όμως ο Ε.Ο.Π.Υ.Υ, στο Δελτίο Τύπου που εξέδωσε στις 29-12-2012, αναφέρει χαρακτηριστικά:" Ο Εθνικός Οργανισμός Παροχής Υπηρεσιών Υγείας (ΕΟΠΥΥ) είναι ο μεγαλύτερος ασφαλιστικός
Οργανισμός της χώρας με στόχους την εξυπηρέτηση όλων των ασφαλισμένων (ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, ΟΑΕΕ,ΟΠΑ/ ΤΥ/ΚΥ,ΟΓΑ), την ανατροπή όλων των στρεβλώσεων και των αγκιλώσεων του παρελθόντοςκαθώς και την αρμονική συνεργασία με τους συνεργάτες του."
Προφανώς έχουμε να κάνουμε με μία επίδειξη μαύρου χιούμορ, από πλευράς των ιθυνόντων του Ε.Ο.Π.Υ.Υ, οι οποίοι προφανώς λατρεύουν τον Όργουελ και κάνουν τη νύχτα μέρα.
Κατ αυτό τον τρόπο λοιπόν επιτυγχάνεται ο δραστικός περιορισμός των δαπανών του κράτους για την "υγεία" και την "περίθαλψη" των ασφαλισμένων. Δε μένει πια, παρά η οριστική κατάργηση των δαπανών για ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, μέσω της "εξαφανίσεως" των ασφαλισμένων της χώρας.

Καλή μας χρονιά -Καλή μας τύχη και πάντα με  Υγεία.




Βασίλης Βούγιας




Δείτε τη λίστα των συμβεβλημένων ιατρών με τον Ε.Ο.Π.Π.Υ από εδώ: http://www.opad.gr/
Δείτε το Δελτίο Τύπου του Ε.Ο.Π.Υ.Υ από εδώ: http://www.didefth.gr/docs/a5477_eopyy.pdf

Δευτέρα 2 Ιανουαρίου 2012

Επικοινωνία μαθητών με γονείς που βρίσκονται σε διάσταση ή είναι διαζευγμένοι

Εγκύκλιος του Υπουργείου Παιδείας, ορίζει τα εξής:
 
α) Στις περιπτώσεις που λόγω διάστασης ή διαζυγίου των γονέων μαθητή, η άσκηση της επιμέλειας του προσώπου του έχει ανατεθεί στον έναν γονέα (που διαμένει μαζί του), η περιστασιακή επικοινωνία του παιδιού με τον γονέα που δεν μένει μαζί του, αλλά διατηρεί τη γονική μέριμνα αυτού, δεν μπορεί να απαγορευθεί εντός του σχολικού χώρου, κατά μείζονα δε λόγο δεν μπορεί να απαγορευθεί η είσοδος του γονέα αυτού στο σχολείο. Η επικοινωνία αυτή θα γίνεται με τρόπο ώστε το σχολείο να μην μετατρέπεται σε χώρο άσκησης επικοινωνίας γονέα-μαθητή παρεμποδίζοντας την εκπαιδευτική διαδικασία.
β) Δεδομένου ότι η δικαστική απόφαση περί επικοινωνίας ορίζει μόνο το χρονικό διάστημα κατά το οποίο ο γονέας που μένει με το παιδί οφείλει να έχει αυτό στη διάθεσή του άλλου γονέα, η επικοινωνία πέραν της ρυθμιζόμενης στη δικαστική απόφαση δεν μπορεί να αποκλείεται παρά μόνο αν ρητά την απαγορεύει η απόφαση, με εξαίρεση της συνδρομής σπουδαίου λόγου (π.χ. παρακώλυση της λειτουργίας της σχολικής μονάδας, άσκηση βίας ή πρόκληση ταραχής) είναι δυνατόν να μην επιτραπεί σε γονέα η είσοδος στο χώρο του σχολείου.
Η οποιαδήποτε προφορική ή γραπτή εντολή του ενός γονέα προς το σχολείο να απαγορεύσει την είσοδο του άλλου ή την επικοινωνία με το τέκνο, εξετάζεται με προσοχή, αλλά δεν είναι υποχρεωτική αφ’ εαυτής.
γ) Η συμμετοχή του γονέα που δεν διαμένει με το παιδί σε εκδηλώσεις, όπως οι σχολικές εορτές, δεν μπορεί επίσης να απαγορευθεί, παρά μόνο για σπουδαίο λόγο (εάν ο γονέας με τις ενέργειες του προκαλεί αναστάτωση της εκδήλωσης ή η παρουσία του δημιουργεί προβλήματα στο τέκνο). Η αντίθετη επιθυμία του άλλου γονέα, από μόνη της, δεν μπορεί να συνιστά σπουδαίο λόγο.
Επισημαίνεται ότι για την περίπτωση που η δικαστική απόφαση θέτει όρους για την υλοποίηση της επικοινωνίας (όπως σε περιπτώσεις που επιβάλλεται η παρουσία του άλλου γονέα ή κοινωνικού λειτουργού), η υποχρέωση συμμόρφωσης προς αυτήν επιβάλλει, προκειμένου να επιτραπεί επικοινωνία στο χώρο του σχολείου, να εξεταστεί από τους εκπαιδευτικούς εάν πληρούνται οι παραπάνω όροι.
δ) Η ενημέρωση του γονέα που δεν ασκεί την επιμέλεια του τέκνου επιβάλλεται στο πλαίσιο εκπλήρωσης των υποχρεώσεων του σχολείου. Κατ’ εξαίρεση, εάν από τον γονέα έχει αφαιρεθεί συνολικά η άσκηση της γονικής μέριμνας, υποχρέωση ενημέρωσης του για το πρόσωπο του τέκνου (επομένως και για τη φοίτηση του) έχει ο άλλος γονέας.
ε) Η συμμετοχή του γονέα που δεν ασκεί την επιμέλεια του τέκνου-μαθητή (αλλά το υπόλοιπο της γονικής του μέριμνας) στα συλλογικά όργανα της σχολικής κοινότητας (Σύλλογοι Γονέων και Κηδεμόνων) δεν μπορεί να αποκλειστεί λόγω της μη δικαστικής ανάθεσης της άσκησης της επιμέλειας σε αυτόν, εκτός εάν προβλέπεται η συμμετοχή του ενός μόνο γονέα, οπότε κα προτιμηθεί εκείνος που ασκεί την επιμέλεια.
στ) Η παραλαβή του τέκνου γίνεται από το πρόσωπο που ορίζει ο γονέας που ασκεί την επιμέλειά του. Σε περίπτωση διαφωνίας των γονέων που ασκούν από κοινού την επιμέλεια, η παραλαβή θα πρέπει να γίνεται από το πρόσωπο που είχε οριστεί , πριν προκύψει η διαφωνία τους, έως ότου προσκομισθεί στο σχολείο δικαστική απόφαση, η οποία να επιλύει τη διαφωνία των γονέων.
Μέριμνα του εκπαιδευτικού πρέπει να αποτελεί η προστασία των κατοχυρωμένων δικαιωμάτων του παιδιού- μαθητή σε ανατροφή και από τους δύο γονείς, λαμβάνοντας πάντοτε υπόψη την άποψη του παιδιού και έχοντας ως γνώμονα το συμφέρον του, καθώς και την απρόσκοπτη άσκηση της εκπαιδευτικής διαδικασίας, χωρίς να ευνοεί τυχόν ανοίκειες ιδιοκτησιακές αντιλήψεις του γονέα που ασκεί την επιμέλεια απέναντι στο παιδί-μαθητή.

Νέα γνωμοδότηση του ΝΣΚ για τις υποχρεώσεις των σχολείων για τη γονική μέριμνα των μαθητών
Η Διεύθυνση Σπουδών του υπ. Παιδείας έθεσε στο Νομικό Συμβούλιο του Κράτους τα εξής δύο ερωτήματα:
α) μπορεί να έχει τη γονική μέριμνα ο πατέρας – γονέας που έχει αναγνωρίσει το τέκνο, δεν είναι όμως παντρεμένος με τη μητέρα του, η οποία και ασκεί την επιμέλειά του.
β) Ποιες είναι οι υποχρεώσεις του σχολείου προς τον ανωτέρω πατέρα σε σχέση με την παραπάνω  εγκύκλιο του Υπουργείου Παιδείας.
 Το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους έδωσε σήμερα τις ακόλουθες απαντήσεις στο υπ. Παιδείας:
α/ο πατέρας-γονέας που έχει αναγνωρίσει το τέκνο, δεν είναι όμως παντρεμένος, με τη μητέρα του η οποία ασκεί την επιθμέλειά του, έχει τη γονική ,μέριμνα του τέκνου, αν έπαψε για κάποιο λόγο η γονική μέριμνα της μητέρας  ή αν, αυτή αδυνατεί ν α την ασκήσει για νομικούς ή πραγματικούς λόγους ή μετά από δικαστική απόφαση που αναθέτει και σ αυτόν την άσκηση της γονικής μέριμνας ή κατόπιν συμφωνίας με την μητέρα.
β/ Η εγκύκλιος του υπ. Παιδείας που εκδόθηκε από τον Ειδικό Γραμματέα Μ. Κοντογιάννη  εφαρμόζεται για τον πατέρα-γονέα που έχει ανγνωρίσει το τέκνο, χωρίς να είναι παντρεμένος με τη μητέρα, αν έχει και αποδεικνύει νόμιμα τη γονική μέριμνα του τεκνου (δικαστική απόφαση, αναπλήρωση της μητέρας, συμφωνία (κλπ)


Διαδικασία επιβολής ποινής αλλαγής σχολικού περιβάλλοντος κατά μαθητών

Με εγκύκλιό του το Υπουργείο Παιδείας, δίνει οκτώ οδηγίες, προς τα σχολεία, για την διαδικασία επιβολής ποινής αλλαγής  σχολικού περιβάλλοντος κατά μαθητών.
Αναλυτικότερα:

1.Θα πρέπει να τηρείται  η υποχρέωση της προηγούμενης ακρόασης του ανήλικου και του κηδεμόνα , αφού έχει προηγηθεί έγγραφη ενημέρωση τους προ πενθημέρου όπου θα αναφέρει τον τόπο, την ημέρα, την ώρα της ακρόασης και θα προσδιορίζει το αντικείμενο του μέτρου ή της ενέργειας.
2. Η αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος είναι εκτελεστή διοικητική πράξη που υπόκειται στη διαδικασία έκδοσης που προβλέπεται για κάθε διοικητική πράξη. Επομένως οι Σύλλογοι Διδασκόντων πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί. Συγκεκριμένα  για τη συνεδρίαση του Συλλόγου Διδασκόντων συντάσσεται πρακτικό από το γραμματέα που επικυρώνεται από τον πρότερο του Συλλόγου και στο οποίο θα πρέπει να μνημονεύονται , ιδίως, τα ονόματα και η ιδιότητα των παρισταμένων μελών καθώς και ό τόπος και χρόνος συνεδρίασης . Οι αποφάσεις λαμβάνονται με την απόλυτη πλειοψηφία των παρόντων μελών αλλά στο πρακτικό θα πρέπει να καταχωρίζονται οι γνώμες και τα ονόματα των μελών που μειοψήφησαν. Δεν επιτρέπεται η λευκή ψήφος , η δήλωση «παρών» ή η αδικαιολόγητη αποχή.
3. Θα πρέπει να γίνεται αναλυτική αναφορά στις παιδαγωγικές μεθόδους που χρησιμοποιήθηκαν σε προηγούμενες περιπτώσεις για το συγκεκριμένο μαθητή  και αναλυτική αναφορά των κυρώσεων που επιβλήθηκαν πριν την υιοθέτηση της τελευταίας κατά σειρά κύρωσης.
4. Θα πρέπει να τηρείται ειδική και επαρκής αιτιολόγηση ως προς την αναγκαιότητα της ποινής. Σε περίπτωση που με την ίδια απόφαση τιμωρούνται περισσότεροι  του ενός μαθητή με την ίδια ποινή, η αιτιολογία θα πρέπει να διαχωρίζεται για τον κάθε μαθητή χωριστά. Επίσης θα πρέπει να αναφέρονται οι λόγοι για τους οποίους εκτιμάται ότι ο συγκεκριμένος μαθητής θα ωφεληθεί από την αλλαγή αυτή.
5. Η επιβολή της κύρωσης της αλλαγής  του σχολικού περιβάλλοντος δεν θα πρέπει να ανακοινώνεται  δημόσια , ώστε  να μην περιορίζεται η παιδαγωγική αξία της επιβαλλόμενης κύρωσης και να αποφεύγεται η διαπόμπευση του μαθητή.
6.Ο προϊστάμενος ή ο Διευθυντής Εκπαίδευσης  επιλέγει τη σχολική μονάδα στην οποία θα γίνει η μετεγγραφή μετά την αλλαγή του σχολικού περιβάλλοντος και η αρμοδιότητά του είναι μόνο εκτελεστή.
7.Θα πρέπει πάντα να λαμβάνεται υπόψη αν λειτουργεί άλλη αντίστοιχη σχολική μονάδα στην περιοχή
8. Δεν είναι νόμιμο να επιβάλλει ο Σύλλογος Διδασκόντων τη σχολική κύρωση της αλλαγής σχολικού περιβάλλοντος σε μαθητή  του οποίου η διαγωγή έχει ήδη χαρακτηρίσει ως «κοσμία» και δεν είναι επίσης νόμιμο ο αυτός Σύλλογος να επιβάλλει την ίδια κύρωση και παρεκκλίσεις του μαθητή από την αξιωμένη από το νόμο συμπεριφορά κατά το προηγούμενο σχολικό έτος